Työkkäri l. TE-toimisto on vasta-alkajatyönhakijalle uusi tuttavuus. Tutustuminen alkoi ihan lupaavissa merkeissä: kun kävin toimistossa ilmoittautumassa, sain asiallista ja ystävällistä palvelua. Käynnin jälkeen ajattelin, että ehkäpä työkkäristä saattaa olla jopa apua töitä hakiessa. (Ensin ihmettelin, että kyllähän sitä nyt ihminen pystyy itsekin Mollin sivunsa lukemaan. Selvisi, että toimistolla saattaa olla tarjota joitain muitakin töitä, vähän niinkuin tiskin alta.)
Enää en ole niin varma, että siellä työkkärissä oltaisiin ihan vilpittömästi asiakaspalvelutöissä. Ilmoittauduin nimittäin avoimen yliopiston kurssille ja kyselin sitten kohteliaasti työkkärin Työlinja-sähköpostipalvelusta, mitä tietoja kurssistani pitää välittää toimistoon. (Kuten arvata saattaa, opiskelusta on ilmoitettava TE-toimistoon, jotta he voivat pähkäillä, onko minulla opinnoiltani enää aikaa olla työnhakija.) Työlinjan palvelu tosiaan yllätti. Sain kaikkiaan kolme kertaa vastaukseksi, että minun on "ilmoitettava opiskelusta omaan TE-toimistoon". Valaisevaa.
Ennen kolmatta samantyyppistä "apteekin hyllyltä" -vastausta tuohduin vähän ja rohkenin tiedustella, mitä tarkoitusta varten Työlinja-palvelu oikeastaan on. Toistin myös kysymykseni siitä, mitä tietoja kurssista tulisi toimittaa. Ei vastausta. Sen sijaan Työlinjan asiakaspalvelija toisti uskollisesti vanhan mantran ilmoittamisen tärkeydestä ja vaivautuipa vielä selittämään:
TE-toimistossa tarkistetaan katsotaanko opiskelusi päätoimiseksi, sivutoimiseksi tai harrastustoiminnaksi. Mikäli tulkintaa ei voida heti tehdä, sinulle tehdään selvityspyyntö opiskeleen liittyen ja tässä selvityspyynnössä mainitaan myös ne paperit, mitkä sinun on oppilaitokselta pyydettävä selvityksen liitteeksi. Päätöksen selvitykseesi antaa työvoimatoimikunta.
Olisihan se nyt jo pöyristyttävää, jos asiakas heti kättelyssä voisi toimittaa ne vaaditut tiedot. Kuinka silloin kävisi selvityspyynnön?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti